susuk

Semalam pembukaan cerita 'SUSUK'. Pastikan anda yg menonton pertama, agar boleh mengulas dari dok dengar cerita dari mulut2 puaka cerita ini tak besh la..x syok la...x paham la(bodo) so tengok dulu lebih baik.Apex turun kl ari nie, sesampai jer dia kat kl terus ada aktiviti bersama aku, iaitu tengok 'Susuk'. Teruja ingin tengok lakonan ida nerina,sofea jean, aleeza kasim,adlin serti diana raffar. Jom aku ulas cerita nie..serba sedikit.





teruja melihat poster 'SUSUK' yg boleh menang di FFM21

EDITOR susuk kata: AWAS, jangan baca sebelom menonton susuk,(baru SASPEN bak kata sarimah ibrahim)



Cerita di mana soraya(diana raffar) teruja untuk menjadi glamor( diva senang cerita), So untuk sampai tahap itu bukan mudah, gadis bodo2 sengal yg keja hospital nak jadik diva(gila ker apa?)
So cerita bermula dari Soraya nie lah... Di perkenalkan susuk oleh Alezza kassim(mak hayam sgt), so soraya mula teruja tuk memakai susuk agar boleh jadik diva.Akan tetapi dirinya tetap tak diva(sedeh nokk,susah klu x nak terima hakikat nieh) soraya tetap tak putus asa, gigih nak jadik glamor jugak(semangat sungguh). Semangat nya dikesan oleh Dewa Dewangga(adlin), adlin nie ala2 dukun yg hebat. memilih soraya untuk memakai 'susut keramatnya' Susuk paling sial dalam banyak2 susuk(ada berani??) tapi susuk itu sudah tak diamalkan lagik. tapi soraya telah diperkenalkan susut keramat itu.Nak jadik diva sangat, maka satu2 ahli keluarga tersayang mati meninggalkan dia.. sebab itulah syaratnya bila berurusan ngan syaitan.Bila soraya pakai susut keramat itu, maka dia kini menjadik superstar bernama SUZANA(ida nerina).


Okey part paling penting tuk korang paham ialah, cerita dizaman soraya dan suzana diadun kan sekali.. Sampai korang rasa soraya dan suzana hidup dalam masa yang sama... Tetapi bukan yer... itulah keunikkan filem susuk. Soraya hidup dulu dan baru bertukar menjadi suzana. So jangan keliru kat situ...PLZ!(wahhh bersungguh2 aku) soraya(diana) setelah pakai susuk keramat, wajahnya bertukar menjadik Suzana(mungkin muka ida nerina lebih komesial tuk jd diva,hahaha) .Ida nerina nie siapa pulak pada mula2nya?(dia adalah pelacor lorong haji taib). wajahnya diambil tapi jasadnya ialah diana raffar.So bila cerita soraya dan suzana digabungkan sekali seakan2 hidup di zaman yg sama, penonton mula keliru... tetapi percayalah kesudahan ceritanya baru terungkai... dimana sebelom jadi suzana dialah soraya yg asalnya gadis bodo keja hospital tue. Cerita seram melayu paling besh yg pernah aku tengok. Sorry jangan pandang belakang, cerita nie lebih moden, Thx. Ala2 longkhong malaysia, aku rasa cerita nie banyak kelainannya.. walaupun cerita dia ala2 cerita Psycho, Saw, The Usual Suspect, Sixth Sense.... sebab last2 baru tau kesudahannya, percayalah cerita nie menghiburkan. Tunggu sampai abis cerita, sbb korban terakhir suzana sebelom hidup selama2nya chantik adalah..... kena tunggu sampaiiiiiiii habis, walaupun dah habis.. sebab masih ada lagik.. kelainan gini yg nak tengok..

Suka dialog 'susuk membezakan artis dan orang biasa', clasz.. sapa lah artis pakai yer.. pastinya ada. tapi tak mungkin susuk keramat. so g lah ramai2 tengok cerita nie, bagi aku tak rugik.(4 bintang aku kasi) lakonan semua artis x mengecewakan termasuk diana. Nak tengok cara2 susuk dimasukkan, g ler tengok...
*Dan yg penting lagik banyak aksi SASPEN yg tak dapat nak diterangkan melalui kata2 melainkan pergi tengok sendiri.
poster filem susuk2008 yang simple tapi berhantu

nie pulak poster 'SUSUT' lagik mistik dari susuk.. tayangannya tahun 2020.hahahha

owh lupa susuk dapat 8 percalonan di FFM21:
Best Actor (Adlin Aman Ramlie)
Best Cinematography (Daven Raghavan)
Best Music Score (Hardesh Singh)
Best Production Design (Kek Ting Lam)
Best Sound Design (Add Audio)
Most Promising Actress (Diana Rafar)
Best Costume Design (Mohd Zaini Abdul Rahman)
Best Poster .
*pasti susuk akan sangkut 1 atau 2 anugerah....

*banyak lagik cerita besh bakal aku dan apex tengokkk, yeahhhh..

14 Comments:

At August 7, 2008 at 7:37 PM , Blogger -FAZREE- said...

susut yerrrr..hhahahahah...
tpi mmg cter dier ade harapn besaar utk mng.n hrp2 sgt la menang!huhuhuhu...org mlyu da pndi bt cter skng
huhuhu...lps ni ader lg cter yg suspennnnn..huhu

 
At August 7, 2008 at 7:42 PM , Blogger -FAZREE- said...

aku nk jdi butterfly...
hahahahaha....
tpi byk dialog dlm cter ni yg best2 n boleh di tiru...

 
At August 7, 2008 at 7:43 PM , Blogger wan khairy said...

Best Actor (Adlin Aman Ramlie)
Best Cinematography (Daven Raghavan)
Best Music Score (Hardesh Singh)
Best Production Design (Kek Ting Lam)
Best Sound Design (Add Audio)
Most Promising Actress (Diana Rafar)
Best Costume Design (Mohd Zaini Abdul Rahman)
Best Poster (yes!)

so pasti ada satu yg menang!!
harap2...

iyerrr, cerita buayaaaa....

 
At August 7, 2008 at 7:48 PM , Anonymous Anonymous said...

wahh, dah baca usalan u cam teruja nak g tengok... ~beshlah~

 
At August 7, 2008 at 8:00 PM , Blogger Amir said...

terima kasih atas sokongan anda terhadap pilem kami :-)

lega rasanya yang penonton sebenarnya faham dengan cerita ni. tapi beberapa wartawan hiburan je yang tak faham atau buat-buat tak faham, ntah kenapa...

 
At August 7, 2008 at 8:24 PM , Anonymous Naeim said...

I cant understand a word of Malay. Thats cause I am the dumber one of the dumb and dumber directors of susuk.
Having said that I love the Shakira music so your I'm leaving your site on for the rest of the day.

Cheers,

PS I love the poster spoof of susuk. The guy should be in jocks though holding his crotch.

 
At August 7, 2008 at 9:24 PM , Anonymous Anonymous said...

wauuuu, besh cerita ker cik wan?
klu cik wan dah ckp beshhh,
maka kami semua bakal menyusul tengok....

 
At August 8, 2008 at 12:22 AM , Anonymous Zalee said...

Wan.. i'm afraid your blog for "Susuk" has too much spoilers. Can you add "WARNING! SPOILERS AHEAD or "AWAS! JANGAN BACA JIKA BELUM TONTON SUSUK!", so to benefit the audience who have not watch it. By the way, I am Zalee, the film editor of Susuk.

Love your comments. Keep it up Wan!

 
At August 8, 2008 at 2:17 AM , Blogger wan khairy said...

thx amir, naeim dan zalie kerna singgah my blog. rasanya my frend slalu tggu ulasan satu2 cerita yg LCW tonton baru mereka g tengok...
and ternyata mereka akan g tgk...
susuk best film yg harus ditonton wlpun dah diterangkan jln ceritanya..
dunt worry....kerna aksi dalam susuk tak dapat di bayangkan melalui rencana ini melainkan g tengok sendiri..
baru dapat merasainya...

 
At August 8, 2008 at 5:44 AM , Anonymous Anonymous said...

naeim bangang. sepatu aku bila nak pulang?

 
At August 8, 2008 at 2:11 PM , Blogger Ajami Hashim said...

yap! poster ko lagik serammm! good job bro!

matilaa nak tunggu 2020 kannn?

huhu..

 
At August 11, 2008 at 9:43 PM , Anonymous fadz said...

Susut????????? god sake, hahahaha!

 
At August 14, 2008 at 5:17 AM , Blogger Sue Anna Joe said...

SUSUT! Ahahaha, I love it. The tagline, too funny.

 
At August 14, 2008 at 1:47 PM , Blogger shukri8202 said...

saya dah tgok citer ni...tp x fhm adegan last antara ida nerina n norkiriah dlm keta tu...norkiriah ckp soraya bukan pembunuh...pastu habiss..kluar kredit..n sy terus kluar panggung...tp katanye lps credit tu ada lg ceritanye...scene ape lg lps tu??

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home