Suratan , kebetulan atau ketentuan?

twiggy dah mati.... Kematian twiggy macam ingin memberitahu sesuatu kat aku. Tapi mungkin kematian twiggy dan idup aku adalah kebetulan. Jika ianya ketentuan apa boleh buat, maknanya sehati sejiwalah.(baiklah). Harap twiggy pergi ngan tenang. Atlist aku pernah kenali twiggy yg putih, chumel, lincah dan nakal. Twiggy satu2nya hamster aku yg pernah gigit aku sampai berdarah meleleh2. Apa tandanya itu? mungkin kebetulan jugak dia nak gigit. Macam2 teori boleh kita terjemahkan. Tapi aku nak yg simple jer, teori aku maybe 'kebetulan'. Twiggy mati ari jumaat,time dia mati aku dpt tgk dia bernafas sekali jer sebelom tak bernafas terus. 'Kebetulan'nya kerna aku dapat saksikan saat itu. Bukan bangga, tapi kejadian tuhan itu sama jer utk binatang atau manusia. Yang hidup pasti akan kembali kepada penciptanya. Aku akan cari teman utk paolo dan gizmo sedikit masa nanti. Yang hidup harus teruskan kehidupan. Yang pergi tak kan kembali, mengharapkan yg datang nanti sebagai pengganti. ( sama kan cam kes manusia???? itulah kehidupan)


Aku kini melepaskan cinta aku. Kewujudan cinta itu indah, pemergian cinta itu perit. Mata manusia mungkin tak nampak, tapi mata hati sendiri hanya aku dan tuhan yg tahu. Kehidupan itu penuh ngan 'syarat dunia'. kadang2 aku rimas ngan 'syarat dunia' nie. Apa itu 'syarat dunia'? jika nak terangkan mungkin bernanah mata korang nak baca, sebab tak akan habis. huhuhuhu. Apa2 pun kehidupan itu perlu diteruskan. Cuma apa yg dikesali terjadiknya semua ini bukan pada jawapan yg BETUL dia pikirkan. Tapi sebagai manusia dia mungkin akan berfikir begitu sbb 'syarat dunia' menceritakan begitu. Berdasarkan pengalaman, bila ini terjadik maka jika disambung balik, lagik banyak 'syarat dunia' lain jenuh aku hadapi!!! Sayangnyer terjadik ini terlalu melulu, gopohnya cara dia berfikir, gopoh itu jugaklah memakan diri. Aku jenis tak mungkin berundur, kerna undur@kembali bukan cara utk kedamaian. Maybe akan wujud peperangan selepas itu.( nak ke? perang? baik jgn!)

Aku meletakkan semua kesalahan itu dibahu aku sendiri. Terjadiknya semua ini mungkin ketentuannya. Aku sudah memberi jalan utk dia, harap jln diberi ini, dia bina sepanjang yg mungkin. jika dah berjaya boleh buat jambatan segala.(aku harap dia memahami) Jangan salahkan org lain, jika kita sendiri mencari salah. Menunding jari bukan sesuatu hobi yg sihat!! Aku terima apa yg dia pikir, apa yg dia kata, apa yg dia sudah dia putuskan, wlpun tanpa mendengar ulasan dari aku. Mungkin dia dah selesa, sudah ada tempat teduhan yg lain. Aku lepaskan dia ngan hati yg ikhlas dan rehda. Aku harap dia akan terus mewarnai dunia ini ngan kehidupan yg berjaya. Episode baru akan terbuka dalam hidup dia. Kehidupan aku selepas ini??? PERCAYALAH bukan seperti apa yg dia pikirkan. (yg dipikirkan dia 100% salah) Biar aku, kawan2 baik aku yg tahu. Korang tak perlulah tahu. Tapi jika dia ingin sebarkan, aku tak kisah sbb manusia yg kat malaysia masih ramai yg celik dari BUTA. Aku harap dia memilih idup betul. ingat pesan ini.. ' sahabat yg baik datang dari segelintir yg cerdik'. Wasalam.

*aku lepaskan rama2 itu terbang megah diudara. harap dia akan kekal chantik dimata dunia. Kejadian tuhan itu harus kita doakan yg baik2. Janganlah dicemari warna yg ada. Pergilah engkau sebagai makluk tuhan yg bebas. kerna 'syarat dunia' tak boleh lawan ngan ketentuan ilahi. Dunia ini tercipta UNTUK MU. bye.

8 Comments:

At June 21, 2009 at 9:49 PM , Anonymous Mr Romeo said...

Ya! Kehidupan perlu diteruskan… … …

Berpisah bukan bererti hidup kamu telah berakhir.. mungkin ini satu langkah untuk anda membuka lembaran baru


Saya hanya doakan yg terbaik untuk awak..kuatkan semangat,cekalkan hati

 
At June 21, 2009 at 10:52 PM , Blogger wan khairy said...

terima kasih yer.
untungnya ada kwn disekeliling.
time single nielh peluang utk cr ramai kwn lagik. nanti dh couple bila ingin cari kwn ianya akan disalah ertikan kerna 'syarat dunia' mmg begitu. kwn akan kekal selamanya. itulah kelebihan kawan.
makasih mr romeo.

 
At June 22, 2009 at 12:19 AM , Blogger ADLIN ALAWI said...

hidup harus diteruskan..
ada hikmah disebalik kejadian 2..

 
At June 22, 2009 at 1:19 AM , Anonymous Mr Romeo said...

sama2..

thats what friends for..

 
At June 22, 2009 at 5:18 AM , Blogger LittleHid said...

hi wan.

wan sabar banyak2 ok.
everything happens for a reason.

just take good care of yourself

:)

 
At June 22, 2009 at 6:04 PM , Blogger wan khairy said...

Adlin- iyer teruskannn.

mr romeo- iyerrrrrr.hukhukhuk

hid- iyer ada hikmah semuanya.

thx utk kwn2 ku semua, yg sentiasa ambik berat. cinta itu @#$%.

 
At June 23, 2009 at 6:11 AM , Blogger Achu said...

ini semua dugaan idup... dugaan dimana sja. kita just harus tabah untuk harungi semua masalah.. yang penting idup harus di teruskan.. kengkwn sentiasa berada disisi.. luv u my fren.. mmuuuahh

 
At June 23, 2009 at 7:27 PM , Blogger wan khairy said...

bercakap ngan bertindak sesuatu yg berbeza. mulut mungkin pandai bercakap, hati hati???? owhhhhh teruknya aku rasa... wlpun remuk tp aku terima kerna mungkin cahaya yg lebih terang bakal tiba suatu hari nanti.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home