kenapa?

Kenapa setiap kejujuran disambut dengan kepalsuan? Adakah kejujuran iu belum cukup untuk buktikan setiap keikhlasan dihati? Kenapa perlu diwarnai dunia ini dengan kepalsuan. Tak cukup lagikkan apa yg dicurah? Perjalanan kearah bahgia aku makin menutup pintunya di ujung sana. Aku nampak cahaya itu... memang ada di ujung sana, tapi kenapa lambat benar utk aku sampai kearah itu? Mungkin itu bukan lah 'destinasi ku'. Walaupun harapan yg digengam melebihi kudrat yg aku ada. Aku tak pasti kenapa aku masih ingin mengikuti jalan itu. Sedangkan liku2nya sgt mencabar aku. Untuk berpatah balik bukanlah cara aku.. tapi aku hampir kalah melawan arus ini..

Aku punya ramai kawan2.. kawan2 yg sentiasa memahami hati aku. Sejauh mana aku cuba melarikan diri dari kawan2, sebenarnya aku semakin dekat dengan mereka. Tanpa mereka aku rasa mungkin nama aku tak akan terukir di 'kuala lumpur' ini. Punya ramai kawan2 jugak bukan lah sesuatu kebanggaan yg boleh diperhebohkan, kerna ada segelintir mereka yg akan tikam kita dari belakang. Tapi itu semua bukan dari kawan2 baik aku. Tipu jugaklah aku cakap yg aku tak punya kawan2 yg tikam aku dari belakang, semustinya itu ada... tapi baik tikam dari belakang atau depan2.. percayalah yg akan rasa kesakitan paling pedeh ialah org itu sendiri. Bukan ingin menunjuk diri ini hebat, tapi itulah yang berlaku. Dari dulu sampai sekarang ada je insan2 macam ini, klu tak der tak besh jugak kan? Aku terima jer mereka2 ini dlm idup aku, kerna itu rona2 kehidupan aku. Penyesalan aku adalah kenapa kebaikan itu dibalas ngan keburukan? sama cam kejujuran dibalas kepalsuan.

Hargailah sesuatu yg datang itu tanpa meminta balasannya.. kerna pabila ianya pergi nanti, penyesalan itu akan memakan diri. Tapi manusia sentiasa tamak utk memiliki keinginan nafsunya. Macam cerita pelajar sekolah ngan rumput. korang musti dah pernah dengar kan? Aku cerita dlm versi pendek: ' cikgu menyuruh ali(pelajar) mencari satu rumput yg paling sempurna dimatanya utk dibawak kpd cekgu tue. dengan syarat ali tak boleh berpatah balik. Maknanya sekali lalu saja. Ali pun g kat padang sekolah utk mencari rumput itu.. Dalam perjalanan ali dah jumpa satu rumput yg sememangnya menarik minat, tp ali ingin mencari kat depan lagik, mana tau ada yg lebih elok kan.... Bila ali sampai diujung padang, ternyata rumput yg ali jumpa mula2 itu tiada yg mampu tandingi..... Terus ali menyesal...' begitulah cerita itu. Kenapa ianya jadik begitu?? kerna manusia kadang2 tak menghargai apa yg ada didepan matanya. Untuk perenggan ketiga ini apa yg aku nak tekankan ialah. hargai ia sebelom ianya pergi...dan jgn menyesal kerna ianya tak mungkin kembali.

Anggapan negatif sememangnya boleh merosakkan. Sama jugak macam positif, jika terlalu positif memikirkan ianya boleh memakan diri kita balik. jika tak caya try buat tengok. Aku tak suka pikir negatif tentang orang... aku jugak tak suka pikir terlalu positif.. Ala2 duduk tengah2 lah. Senang!! Tapi cerita tentang negatif dan positif percaya tak korang, yg korang boleh rabun membaca ulasan aku.hahahahahhahaha. sebab terlalu banyak yg boleh dirungkaikan. Cuma apa ingin aku kongsi ialah jangan mudah terlalu menerima positif tanpa sebab. begitu jugak negatif, jgn terlalu mengadili seseorang itu terlalu negatif! Cuba untuk memahami adalah cara terbaik utk seimbangkan (-) dan (+).

Aku harap aku akan diketemukan ngan sesorang yg jujur/ikhlas/menghargai/cinta/mencintai/ dengan diri ini. Mungkin ianya belom tiba sekarang, tapi aku yakin ianya akan datang satu masa nanti. Harapan aku ini terlalu tinggi utk itu. Terima kasih 'sahabat' kerna korang kekuatan aku. Terima kasih 'cinta' walapun kamu belom tiba, ianya sudah mengisi angan2 ku. Kerna terpaksa, aku terima semua ini. Lagu kat bawah nie adalah hiburan untuk kita semua. aku suka liriknya, melodinya.. perhhhgggg sungguh terkena kat aku.kahkahkahkah..

Fauziah Latiff (Asmin Mudin)

Enggan

Enggan berterusan
Dalam penasaran
Dalam kegelapan ku tercari
Engganku menanti
Dalam penyeksaan
Kini cintaku masih gelisah

Enggan dipersia
Enggan berkelanan
Semarak cinta belum terbela
Ku sentiasa akur berdoa
Enggan kecewa

Nak ku mimipi tapi enggan terlena
ku dan sepi nan terintih
Ku disaksi oleh jelapang kasih
Nan terbentang kekeringan

Aku sebenarnya insan yang dahaga
Cinta tapi tidak berdaya
Mestikah aku yang dulu meluahkan
Jalan cinta mu enggan mengundang

Engkau dah berteman aku merasakan
Cintamu masih berkelana
Cuba kau nyatakan
Walau kepahitan
Asalkan terjawab persoalan
Makin membuahkan keresahan
Tabir cintamu belum terbuka
Sedang masaku makin terbuang

Enggan kau mengulas
Enggan ku terbilas
Oleh madahmu yang berkias
Ku sentiasa
Akur menanti
Sehingga jelas
.


* suatu hari nanti aku akan terkenangkan saat2 aku menaip ini.. semasa menaip nie aku di iringi oleh lagu2 penyanyi kesayangan aku.(tak perlu sebut korang dah tau) sgt basahlah pipikan. bye.

10 Comments:

At July 21, 2009 at 11:44 PM , Blogger Mr Romeo said...

lagu ni pun sesuai..
untuk kekasih


Malam ini kasih teringat aku pada mu
Seakan kau hadir di sisi menemani ku
Ku yakin kan diri agar tiada sepi
Ku lewat kau hadir di dalam mimipi ku

Seandainya mungkin ku mampu terbang ke awan
Detik ini juga ku akan melayang ke sana
Kan ku bawa pulang
Dirimu yang selalu ku sayang
Bersama berdua kita bahagia

Kasih dengarlah hatiku berkata
Aku cinta kepada dirimu sayang
Kasih percayalah kepada diriku
Hidup matiku hanya untuk mu

selamat menyanyi

 
At July 21, 2009 at 11:46 PM , Blogger wan khairy said...

makasih.
akan ku nanyi sampai basah pipi nie.
voley? hahahahha..

 
At July 22, 2009 at 12:50 AM , Anonymous deuxelmyra said...

lagu ni mmg khas utk u

Kerana terlalu mempercayaimu
Kau istimewa dalam hidup ku
Kerna terlalu menghormati
Terkeliru pandangan mata hati
Kerana terlalu mengasihi
Akhirnya terluka aku sendiri

Aku sangkakan mengenalimu
Aku kenali hati budimu
Aku meyakini engkau luhur
Menyayangiku dengan jujur

Kiranya bagimu itu semua
Hanya satu lakonan, lakonan biasa
Tiada sedikit pun aku sedari
Dipersendakan oh selama ini

Aku sangkakan yang ku gila
Permata tulen yang berharga
Penilaian ku oh ternyata silap
Kau rupanya kaca tak berharga

 
At July 22, 2009 at 12:52 AM , Blogger wan khairy said...

biadap sgt sedehnya nie!!!!

 
At July 22, 2009 at 1:01 AM , Anonymous deuxelmyra said...

mmm sedey gak lagu nie....

Kumeniti awan yang kelabu
Kutempuhi lorong yang berliku
Mencari sinar yang menerangi
Kegelapanku

Kupercaya pasti suatu masa
Sang suria kan menyinar jua
Membawa harapan yang menggunung
Bersamanya...

( korus )
Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri
Tapi cukup menghiburkan
Hati ini

Seharian waktu bersamamu
Tak terasa saat yang berlalu
Bagai pelangi petang kau kan pasti
Pergi jua...

 
At July 22, 2009 at 1:33 AM , Blogger ADLIN ALAWI said...

Kau membuat ku berantakan
kau membuat ku tak karuan
kau membuat ku tak berdaya
kau menolakku
acuhkan diriku

[*]
Bagaimana caranya untuk
meruntuhkan kerasnya hatimu
ku sadari ku tak sempurna
ku tak seperti yang kau inginkan

[^]
kau hancurkan aku dengan sikapmu
tak sadarkah kau telah menyakitiku
lelah hati ini meyakinkanmu
cinta ini membunuhku

[*][^]

[interlude]

[^]

lelah hati ini meyakinkanmu
cinta ini membunuhku



*lagu ni sy pernah terima dari seseorang yg terlalu sygkan saya..hahhaa..jiwang sgt

 
At July 22, 2009 at 10:10 AM , Blogger Achu said...

Ku Milikmu Khas utk WAN

Sememangnyaku
Seringkali menunggu
Oh renunganmu
Bagai memanah dikalbu
Ku bertanya
Oh siapa
Gerangannya

Dan kini ku menanti
Kau bersuara
Tidak mungkin aku yang
Memulakannya dulu...

( korus )
Jika engkau cuba mengerti
Apa yang tersirat dihati
Apa lagi perlu kau ragu
Ku milikmu
Cubalah engkau menghayati
Isyarat cinta yang diberi
Jika dirimu tahu
Ku milikmu

Jangan nanti
Debarku kian berakhir
Menunggumu berubah pula
Nanti hatiku
Yang kumahu
Dirimu
Mendekatiku

Kemaskan langkahmu
Aturbicaramu
Manisnya kurasa
Andai bersama oh...

( ulang korus )

Walaupun diriku
Sering saja diganggu
Dipujuk dirayu
Oh...
Hanya kau difikiranku
Dirimu yang ku nantikan

dan

Putus Terpaksa - Ziana Zain


Verse 1 :
Seringkali kau menepis
Tiap persoalan
Ada sesuatu kau sembunyikan
Dari pengetahuanku
Dapat aku merasakan
Ketara perubahan
Setelah jelas terbukti
Sesuatu yang terlarang
Menjadi teman hidupmu
Selain aku
Verse 2:
Demi masa hadapan kita
Aku merayu kuncikan keinginanmu
Bernafaslah dalam sejahtera
Kupasti ruang untukmu
Masih ada
Chorus :
Puas sudah ku menghimpun doa
Agar kau berubah
Berpaling membentuk
Impian hidup kita
Namun tiada oh kudratku
Untuk halang keinginan
Suaraku tak berdaya
Menentang kemahuanmu
Sia-sia belaka aku
Berkorban kasih ku padamu
Sekiranya kau
Masih tak ubah pendirian
Yang hanya menjanjikan
Pemergian ngeri
Yang tak memberi erti
(CHORUS )
Verse 3 :
Demi masa hadapan
tak sanggup aku
Bertemankan oh kasihmu
Yang penuh dengan fantasi
Terpaksa jua kuundur diri(x 2)

 
At July 22, 2009 at 6:25 PM , Blogger wan khairy said...

adlin- thx.

acu- gigih bagi 2 lagu jugak kan?
haiyoooo menciklah cam nie. hahaha

 
At July 22, 2009 at 7:15 PM , Anonymous deuxelmyra said...

huhuhhhuhu... caiyok acu chaiyok.... lagu2 khas utk wan tersayang.... syg on9 ar ym

 
At July 22, 2009 at 7:44 PM , Blogger wan khairy said...

on9 dah nie..
buzz jer.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home