Ramadhan aku

Episode 8, 9 dan 10: Johor baharu/singapore

Cuti merdeka digunakan sebaik mungkin oleh aku. Aku join achu balik kampung dia kat johor sana. Dari aku dok kl tanpa ada sesiapa, baek aku ikot achu dan amal. Selepas abis keja ari sabtu, achu terus ambik aku dan kami gerak pulak pi ambik amal LCT. Selepas semua ada kami gerak ke melaka dulu ambik achik( abg achu). Selepas tue baru gerak ke johor ( banyak tul 'selepas itu' kan?) haha. Sampai2 johor, kami terus ke pasar ramadhan. Tak semeriah 'setiawangsa' lah pasarnya.. ( tetaplh nak promosi setiawangsa kan?) Sampai umah achu, bersalam2an ngan keluarga achu yg sgt ramai, tiba2 dah azan... ( wahhh johor berbuka awal dr kl, bgus ye). Konsep mkn kat umah achu x sama cam setengah keluarga yg berkumpul depan makanan dan mkn sesama. Konsepnya ambik dan g mkn mana2 pun. hahahaha... Sbb tue aku x ada pic makanan yg bole snap. Sebab makanan 5 minit hidang, selepas itu hanya tinggal pinggan je.

Menu berbuka : Nasi rawan + Nasi tomato + Nasi lemak + Nasi goreng.
Banyak okeyyy juadah berbuka kat umah achu, cam buffet dah. makan lah apa yg anda mau. Kenyangggg..

Selepas abis mkn, kami rest2/ main bunga api / dan terus kuar ke......'stulang' cari makanan tengah malam.( konsep jalan2 cari makan) . Pentingnya makanan kt situ sedap okey..

Sotong sambal nie sgt lazat dan fresh... hurmmm terliur sudah.

Sayur jugak segar-segar semuanya.... konsep daun pisang tue cool.

Nasi goreng nie jugak umph!!! lazat... banyak rencahnya...

Kesimpulannya = haruslah habis semua makanan yg lazat itu...

Air tembikai menjadik pilihan aku pada masa itu.. waaaaa... sedap!

Episode 9: shopping di singapore

Sempat nie g jln2 singapore. Alang2 ada kat johor, alang2 ada paspot, alang2 ada duit, apa salahnya g kan. hahahahaha ( alang2 sgt) Beshhhh dan teruja sebenarnya... sebab first time bagik aku/achu dan amal ke sana.

MRT singapore sgt pjg, besar, laju dan selesa.. klulah LRT kita cam nie, seronok rasanya.. idaklh macam sardin. Mmg rakyat singapore jadikkan MRT sebagai pengangkutan UTAMA mereka.

Kat sini x bole pose sebenarnya, tapi x ada pic larangan tangkap gambar. so bukan salah kami.. Dah selesai pose baru guard dtg cakap, tak boleh bergambar kat sini... sedangkan pic dah snap byk nie. lalalallalala.. bye* aku dh snap pun pic. 'sgt jalan kaki'.

Singapore hujan, sbb tue kami banyak ke shopping2 mall jer dari berada kat luar. Lagik pun mmg asalnya nak g tgk barang2 kat sana. weiiii shopping mall kat singapore sgt peningkan kepala dan sgt banyak... jenuh berjalan... nak ke shopping mall sebelah, kena guna jalan bawah tanah yg menghubungkan satu bangunan ke bangunan yg laen. Sgt pening kepala sebenarnya, maybe tak biasa kan.... tapi sgt pelik dan x besh sebenarnya. hahahahha... Sbb Dah terlalu semak bagik aku, sana sini ada Channel/zara/guess/LV/wht ever. Seriuss... sgt banyak dan bersepah2, tp manusia dlm kedai yg bagak besar itu bole dikira juga mata je. Membazir kan? semak kan? apa2lh... setiap bangunan ada je kedai2 nie... Cam x ada kedai laen ke? haiyooo jalan punya jln, dan terus berjln jumpalah kedai ala2 sg.wang/ lowyat... haaaa.... baru bole tgk kelainan yg ada.

Selepas penat membeli/berjalan, masuk kedai tue..kuar kedai nie... kami tekad utk pulang ke johor, sbb dah petang. Dah nak berbuka poser... Penat sgt... Serius singapore penuh ngan cina. Melayu g mana? entah, maybe dok dlm umah jer kot.. klu kuar kena tembak.. hahahaha.. sgt tidak besh utk cuci mata, sbb sana sini jinjang. wanita dusun pun ramai dr negara mana x pasti., maybe thai/kemboja/indon/viet/ atau apa2lh... sgt bersepah sana sini. Boring!!!

Menu berbuka: Nasi putih + rendang ayam + mee rebus

selepas berbuka, kami semua keletihan. achu menjahit langsir, aku mengedit gambar, amal pula tido!! KONSEP amal, selagik terdaya tido.. dia akan tito.

Episode 10: shopping di johor.

Hari terakhir sebelum pulang ke kl ialah shopping kat johor. Kami g Jusco tebrau. Wauuu sgt besar dan byk butik2 hebat ada dlm tue. beshnya...Sememangnya kat situ aku /acu/amal shopping sehabis daya. hahahahah. konsepnya Rumah jer yg raya, sbb banyak brg2 umah dari barang2 sendiri yg beli. Takperlh 'umah ku , syurga ku'. Hari terakhir x ada pic, sbb dah malas nak snap.

Menu berbuka: Laksa penang + murtabak jumbo + lontong + bihun goreng


Selepas berbuka, rest jap.. kami pun pulang ke kl dengan sejuta satu kenangan terindah. Serius besh. kali ke2 aku g johor, baru terasa beshnya.. Walaupun bulan puasa aku tak terasa haus pun bila g jalan2 ( sbb shoppingkan, sbb tue x haus,hahaha). Sempat singgah singapore. Hurmmm penatnya.. kerna kul 3 pagik baru dapat tito, sbb g umah achu dulu, sbb nak sambut buzday si ewan kecik. heheheh. Epy buzday 2 u, Ewan.

*masuk minggu ke2 puasa, jadual berbuka aku sudah disusun... gila bz kan? hurmmm harap berkesempatan berbuka ngn korang semua.

5 Comments:

At September 1, 2009 at 9:22 PM , Anonymous Anonymous said...

blog hanq meriah. lapaq jer bila buka blog hanq nie wan oiii. Tp blog hanq paling x buhsanlh, ada jer cerita episode2 nie. aku suka k, pentingnya hanq pi singapore x ajak aku. bole aku join, tp join tgk je lh sbb aku x kayo.

paper pun slmt berpuasa, ak bz skg nie susah on9.

-krol-

 
At September 1, 2009 at 10:49 PM , Blogger Louie Terbang Tinggi-Tinggi said...

waaa..melepak2 kat jb eak..wahahaha..bestnyer menjadikan kita rindu nak balik jb..huhuu..tak perla pengalaman mematangkan fikiran..enjoy..

 
At September 2, 2009 at 12:26 AM , Blogger Achu said...

besh, memenatkan, meletihkan semua ada.. tp itu semua dapat ditebus ngan jpa family achu... Mmg giler yek last minute plan g singapore n sangat tidak mengecewakan.. just nk betolkan ayat wan tue.. achu pnh g laa singapore.. nie je 1st time g ngan public transport.. lain kali kita g zoo singapore n sentosa island ek...

 
At September 2, 2009 at 6:33 PM , Blogger wan khairy said...

krol- suka ke? slalu lah singgah k. selamat berpuasa jugak utk ko.

louie- raya nanti balik k... enjoiii.

achu- owh pernah pi ker?? sbb dr cara cam tak pernah pi langsung. heheh.. cam sama taraf je ngan kami ber2. x perlh, c'MAS kita g lagik k. hahahaha...

 
At September 2, 2009 at 10:43 PM , Blogger EdwarD FirdauS HaikaL said...

wah...dah lama tak gi singapore since 2003...lama tue...bestkan dapat jalan kat sigapore..apapun memang betul cakap krol...blog nie tida membosankan...ada nyawa....

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home