Blackberry OR iPhone

Semalam aku ada buat wall di fb tentang wallet Gucci or Blacberry(bb), mana satu harus aku miliki, dan ternyata ramai yg cadangkan bb berbanding wallet. Ada antaranya jugak mencadang iphone walaupun x der dlm senarai nak beli... Berlaku perdebatan kat situ... Ianya menarik minat aku tuk menaip tentang cerita perangai manusia yg menggunakan bb dan iphone. Ternyata 2 hp nie menjadi TREND zaman sekarang... Ianya seolah2 setiap org harus memilikinya... tak kira ianya berguna or wht, korang harus memilikinya.... Tapi apa yg aku nak cerita hari ini ialah tentang perangai2 manusia yg menggunakan bb dan iphone... ianya terlalu jauh berbeza dan bertentangan.... Aku rasa korang jugak akan bersetuju dan jugak sebaliknya... Paper pun apa yg aku nak cerita ini adalah perkara yg sudah berlaku dan sedang berlaku. Mungkin cerita kita sama... Aku tak pasti adakah ia hanya sekadar kebetulan... Tapi apa yg aku pasti inilah yg terjadik.... Jom layannn....

Iphone menjadik fenomena terlebih dahulu berbanding bb... mana2 org nak pakai iphone. Ianya melambangkan seseorang itu punya clas yg tersendiri bila memiliki iphone. Aku terlebih dahulu mengenali org yg memakai iphone.. Bekas kekasih aku pernah memilikinya.... ( terimbau cerita 2 tahun yg lepas) Selepas itu wujud bb pulak yg menjadik kegilaan zaman skg. Mana2 aku pergi banyaknya pakai bb. Tetapi apa yg pelik, kesemua org yg pakai bb yg aku kenal, semuanya menjadik kwn2 baik aku... Manakala org yg pakai iphone pulak menjadik org istimewa dalam hidup aku... Aku baru sedar kini, dan ini yg terjadik. Kisah yg aku nak cerita nie, perangai si bb yg aku kenal dan perangai si iphone yg aku miliki. Kedua2 mereka duduk dalam perangai yg berbeza. Apa yg aku sedar si pemilik bb lebih terbuka, lebih jujur, lebih peka terhadap sesuatu perkara. Kwn baik aku sendiri amal pemakai bb (dan yg lain2) so aku tahu setiap apa yg berlaku dalam itu. Mereka wujudkan kumpulan lah..... group chat dan wujud status2 yg memberitahu setiap jenis perasaan mereka time tue. Ini menunjukkan si pemilik bb sering berkongsi dgn org tentang apa mereka rasa . Mereka lebih suka tuk berterus terang dari dok berdolak dalih seperti pemakai iphone. Si pemilik iphone pulak duduk dalam kepompong dan feeling yg berbeza. Memiliki iphone semustinya kebanggaan.Kebanggaan itu ditampilkan dgn sgt jelas. Skg wujud pulak iphone4, semua yg pakai iphone biasa nak tukar ke iphone4, wlpun fungsinya cuma bertambah satu, iantu boleh buat video call ( setahu aku le, org cerita). Grand sgt org2 pakai iphone (walaupuunnnn yg beli mak ayah, or kekasih hati) pape jelh, x kisah.. apa yg aku nak sampaikan, org yg pakai iphone lebih tertutup dan byk rahsia. Tak seperti bb, yg sentiasa berkongsi cerita.

Kes kedua, pemilik bb lebih rancak muziknya. Nada2 dering mereka sentiasa menghantui aku dimana2... kejap2 teed..teed... ( dan pelbagai jenis muzik dapat didengar) tetiba terbanyang amal sekali lagik. Hidup mereka sentiasa ceria dgn muzik2 yg popular zaman skg... Ringtone jugak pelbagai.. semuanya jelas didengar oleh semua org... Berbanding dgn pemilik iphone.. Aku tak tahulah sound iphone mmg x der or wht, tp kebanyakkannya cam tuelah... Sentiasa tak dengar.. tetiba iphone menyala... tetiba iphone bergegar.... menunjukkan pemilik iphone terlalu byk sgt rahsia2 yg maybe tak baik! Bila mak ayah call, or adik beradik call... hp akan dengar muzik 1km jauhnya.. menunjukkan saudara call.. Tapi klu kekasih hati call or skandal or wht ever, bunyikkk TEED hanya berbunyiiii TE... je.... ED pulak x sempat dgr. Begitu skali yer... Aku cerita nie melibatkan kisah 2tahun lepas dan kisah2 yg kwn2 aku alami skg... Teringat amal lagik... Yes, jujur aku cakap pemilik iphone kebanyakkannya begitu.. Dan bila dinilai balik apa mereka sudah beri dalam hidup aku or kwn2 aku, sumpah korang sendiri boleh tau jenis apakah mereka2 ni!! (amal pasti setuju giler, sbb dia baru saja alami, berbanding aku yg sering kali alami) Mereka dilihat memiliki rahsia yg bila terbongkar, sumpah satu kl akan membenci.... (Siapa yg terasa, dia pasti bersalah... klu tak terasa korang mmg jenis yg baik lah) Kerna ada jugak kwn2 aku pakai iphone dan hp mereka sentiasa ceria dgn muzik yg gila2.. Teringat mira, ringtone msg jer lagu single ladies.. selagik x angkat, sampai habes lagu tue dok memekak. hahahahha... Teringat jugak kat firz a.k.a paktam pemilik iphone yg sgt baik dgn saya.. Saya sayang awk sampai bebila. Ternyata tak semua begitu, right?? Menjadik begitu, kerna korang mmg cam tue.. itu je kesimpulannya.

Kes ketiga, pemilik bb selalunya mempunyai kwn2 yg setia dan banyak yer... Sana sini mereka dok ber bb. (Sebab tue dok hasut aku pakai bb!!) hahaha... manakala pemilik iphone slalu sendiri dan dipulaukan dgn kes2 perangai mereka yg mereka sendiri wujudkan.. Buat org benci, siapa nak kawan kan?? OMG!!! tetiba aku teringat ramai org yg pakai iphone yg dibenci... Entahlah, tapi semua nie terjadik dalam hidup aku. dan jugak idup korang. Klu org tue jahat, pakailah apa2 pun, jahat jugak.. tak pakai apa2 pun, klu dh memang jahat tue dok menghantui diri, makanya jahat jugak kan? hahaha.. apa yg aku cerita ini mungkin satu kebetulan sahaja (dah berkali2 aku ingatkan ianya sekadar kebetulan.. dan aku berkongsi cerita ini) Klu ada yg sentap, makanya korang g tengok cermin, dan ckp depan cermin tue, 'Knp aku rasa sakit hati bila baca blog wan?' nanti org dlm cermin tue akan bagik jawapan kat korang.

kes keempat, pemilik bb selalu merunggut bb mereka bermasalah...(ada gak negatifnya) data ilang, no2 ilang, semuanya buat aku nerves! kah3. Tapi idup mereka sentiasa sabar dan bersatu bila ini terjadik....manakala pemilik iphone lebih selesa dan tak perlu risau itu berlaku, wlpun bila berlaku, menjawablah.... (tetap dgn idup mereka yg feeling) hahahahahha.....

Sering kali aku terfikir ini semua sekadar kebetulan saja... Tapi kenapa kebetulan itu selalu sama?? sering kali yg dok menyakitkan hati adalah org yg pakai iphone. Kes terbaru nie, aku tak pasti sampai bila aku mampu bertahan, kerna aku merasakan dia jugak akan menjadik seperti pemilik iphone yg dipulaukan... Setiap yg baik pastinya aku kenang... tetapi klu tidak baik? Perlu kenang ke? Jawapannya pastilah tidak.. Entahlah... Aku harap aku dapat bertahan sedikit saja lagik... walapun aku pasti dia jugak sama seperti yg lain... Tapi aku tak menyesal pun, kerna yg jahat itu bukan aku. Ksemua ini maybe kebetulan yg tak dirancang, tapi inilah yg berlaku dalam kehidupan aku... Dimana pemilik2 bb dan pemilik2 iphone sgt berbeza perwatakan mereka.. Sebab itu aku lebih menyukai tuk punya bb dari iphone.. takut aku jugak jadik seperti mereka.. Simpang malaikat 44. Satu yg korang kena tahu aku syg semua kwn2 aku yg baik, semua kekasih hati aku yg selalu menghargai... kerna setiap perbuatan dan perlakuaan manusia hanya terletak pada diri manusia itu sendiri, Bukan faktor benda yg mereka miliki... Apa yg terjadik maybe kebetulan atau perbandingan yg tidak disengajakan. Yg mengenali aku, akan tahu apa adanya aku ini bila bercakap.. Aku jenis lebih terbuka dan jujur bercerita.. kerna tak guna tuk kita melarikan diri dari masalah kerna itu bukan menyelesaikan malah akan merumitkan.

Now Aku lebih selesa bersama NOKIA aku nie... Hp nie terlalu lama berkhidmat tuk aku.. tak pernah rosak, tak pernah merunggut. Selesa bersamanya... kerna walaupun aku memakai nokia kawan2 aku tidak melupakan aku.. aku masih kaya dengan teman2 sejati.. wlpun mereka pemakai bb. Nak kemana2 aku tetap diutamakan....( kerna aku mampu tuk balas setiap msg or call mereka) aku rasa klu aku pakai iphone, aku musti kena pulau cam pic itik diatas.. haha.. Sabar ya semua teman2 ku, kerna aku pasti akan mendapatkan bb. So korang yg dok suruh aku ambik iphone, thx ya!! aku tidak berminat dgn iphone... bagik aku ianya terlalu tragis.. Dan aku percaya semua yg berlaku adalah disebabkan oleh manusia itu sendiri bukan terletak pada iphone or bb... itu cuma kebetulan saja kot. Aku lebih berminat tuk ambik bb dari iphone, kerna semua frends aku miliki itu... Tapi bagik aku itu semua hanyalah TREND, Bukan keperluan aku lagik. Aku lebih memerlukan wallet utk simpan duit2 aku dgn selesa... Maaf ya semua.. aku akan dapatkan wallet dulu... Pas2 aku akan dapatkan bb. Aku tak nak tewas dgn KEHENDAK.. kerna apa yg penting adalah KEPERLUAN.

*Tak ada apa yg boleh di banggakan , kecuali barang itu kuar dari hasil titik peluh sendiri. Kepuasan memiliki setiap barang yg dihajati dgn duit sendiri adalah berbeza dgn kepuasan memiliki barang yg diberi. TAKE NOTE!! Aku bersyukur kerna dapat memuaskan hati aku dgn rezeki yg diberi...

6 Comments:

At November 1, 2010 at 8:55 PM , Anonymous MaksuHakim said...

maksu nasihatkan klu nak beli sesuatu jgn ikut org.Ikut keperluan diri sendiri dan kehendak sendiri...
Ramai jugak yg nasihatkan maksu membeli BB supa senang katanya nak ber BBM bagai kan. Tapi rasanya tak perlu sbb maksu masih mampu utk hantar sms kepada rakan2...BB or Iphone mmg trend skrg, tp sorry maksu tak berminat..and skrg maksu dah beli handphone yg tak ramai lg pakai and rasa diri ini begitu exklusif sgt...BB and iphone dah merata dik non~

 
At November 1, 2010 at 9:01 PM , Anonymous Anonymous said...

OMG!!!!!!
Ur Story very nice n true!!
Jgn pemilik iphone yg sakitkan hati u tu sama dengan aku sudah.
Tp Semua ciri2 itu jelas n sama seperti aku.

Sokong kau beli wallet.
Nice blog beb!!!!

-Bad-

 
At November 1, 2010 at 11:26 PM , Anonymous Joey said...

bravo!!!

Sekarang memang beli wallet:)

macam kata i kat fb you...kalau sekarang..beli wallet

kalau hujung tahun...beli bb/iphone ker

 
At November 2, 2010 at 6:36 PM , Blogger wan khairy said...

maksu- thx maksu.. sbb tue wan pilih wallet... x ramai yg ado... hehehe...

bad- tq... x sama kot rasanya....

joey- weeeee... iyer... tp bonus i tahun depan bulan 2. hahaha.

 
At November 15, 2010 at 6:05 PM , Blogger amy-irol said...

GUcci wallet?? sounds nice beb but for lasting better pilih guccissma leather :)

but i luv my insolite LV wallet w/pun "canvas" ...:)

 
At December 13, 2010 at 11:25 PM , Blogger Oasis said...

Haha...
mmg sah kebetulan je tu. Kalau pakai dua2 lak cam ne?

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home